!
tarkkana erikoisalojen termistön kanssa
 

Tarkkana erikoisalojen termistön kanssa

Vakuutusmeklarin Vahinkotarinat | osa 5

Hissit sisältävät paljon tekniikkaa, joka usein myös rikkoutuu kalliisti. Näin kävi myös tämänkertaisen tarinan taloyhtiössä, jonka hissin käyttöjärjestelmä oli äkillisesti rikkoutunut. Hissin korjaus sujui mutkattomasti: kotimaisen hissiyhtiön huoltomies korjasi hissin heti päivystyskäynnin yhteydessä. Korjaustyön laskun loppusumma oli reilut 5.500 euroa.

Korvauspaketti V3F16L

Laitoin tapauksesta vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön. Vakuutusyhtiö pyysi vahinkoon korjausarviota, josta käy ilmi hissin rikkoutumisen syy. Hissi oli kuitenkin jo korjattu päivystyskäynnin yhteydessä, kuten tällaisissa tilanteissa on tapana. Siispä korjausarvion sijaan toimitin vakuutusyhtiöön hissiyhtiön laskun, johon oli kirjattu vahinkoselostus: ”Hissi seis, korjaus pyydetty päivystykseen. Suoritettu työ: käyttöjärjestelmä rikki, vaihdettu Korvauspaketti V3F16L.”

Ikävähennykset nakersivat korvaussummaa

Hissi oli kymmenisen vuotta vanha. Vakuutusyhtiö teki vahingosta päätöksen, jossa se laski ikävähennykset ehtoihinsa perustuen: ”Rikkoutuneen talotekniikan ikään perustuva vähennys tehdään rikkoutuneen laitteen käyttöönottovuotta ja sitä seuraavaa vuotta lukuun ottamatta. Tietokonepohjaisten ohjaus- ja valvontalaitteiden ikävähennys on 10% vuodessa.” Näin ollen ikävähennys oli 10% x 8 vuotta eli 80% ja omavastuut päälle. Jäljelle jäävä korvaussumma oli siis varsin vaatimaton.

”Hissikieli” herätti epäilyksen

Ikävähennykset kuvaavat kohteen arvon laskemista suhteessa uuteen vastaavaan. Osa vakuutusyhtiöistä tekee ikävähennyksen kaikesta talotekniikasta yhden määrittelemänsä ikävähennysprosentin mukaan. Tapauksen vakuutusyhtiö taas kuuluu niihin, jonka ehdot erottelevat talotekniikan osiin, jolloin tietokonepohjaisessa laitteessa on korkeampi ikävähennysprosentti kuin muussa talotekniikassa.

Hissien osat ja myös hissiasentajien ammattikieli on tässä vuosien saatossa tullut sen verran tutuksi, että päätin vielä varmuuden vuoksi ottaa selvää hissin käyttöjärjestelmästä ja tästä salaperäisestä Korvauspaketti V3F16L:stä. Hissiyhtiön yhteyshenkilö tulkkasi vahinkoselostusta minulle seuraavasti: ”Hissikielellä” käyttöjärjestelmä tarkoittaa muuntajia, jotka muuntavat verkkovirran hissille sopivaksi. ”Hissikielellä” taas ohjausjärjestelmät tarkoittavat näitä tietokonepohjaisia laitteita”. Korvauspaketti V3F16L oli siis taajuusmuuntaja, joka ei ole tietokonepohjainen ohjauslaite laisinkaan.

Uudelleenkäsittelypyyntö tuotti tulosta

Lähestyin vakuutusyhtiötä valistavalla viestillä ja uudelleenkäsittelypyynnön myötä vakuutusyhtiö muutti päätöstään. Ikävähennysprosentti laski 6%:iin ja taloyhtiö sai lähes 1.800 euroa lisää korvausta.

Tapauksen jälkeen löysin myös aiempia vahinkoja, joissa samainen vakuutusyhtiö oli tulkinnut ”hissikieltä” virheellisesti ja uudelleenkäsittelypyyntöjen myötä sain myös muille asiakkaillemme lisäkorvauksia takautuvasti. Tämän tapauksen jälkeen kyseiseltä vakuutusyhtiöltä ei ole enää tullut virheellisiä päätöksiä tämän tyyppisiin hissivahinkoihin – ei niin meidän tarkastamiin tapauksiin kuin toivottavasti muillekaan kyseisen vakuutusyhtiön asiakkaille.

Juttusarjan tarinat perustuvat todellisiin vahinkotapauksiin. Tätä yksittäistä vahinkotapausta ei voida soveltaa sellaisenaan minkään toisen yksittäisen vahinkotapauksen korvattavuuden arviointiin johtuen mm. vakuutusehtojen mahdollisista eroavaisuuksista ja muutoksista.

Tilaa uusimmat Vakuutusmeklarin Vahinkotarinat suoraan sähköpostiisi tästä!

Kuinka voimme auttaa?

(*pakollinen kenttä)

 


Howden Finland on kiinteistöjen ja yritysten vakuuttamiseen ja vahinkoihin erikoistunut vakuutusmeklari, joka edistää ja valvoo etujasi vakuutusasioissa.

Asuinkelvottomaksi tuhottua asuntoa ei katsottu vahingonteoksi

Vahinkotarinat

Asuinkelvottomaksi tuhottua asuntoa ei katsottu vahingonteoksi

Eräänä marraskuisena iltana nuorehkon kerrostaloasukkaan mieli oli yhtä synkkä kuin kaupungin ylle pysähtynyt tummanpuhuva sadepilvi. Tiedostamattoman raivon valtaamana nuorimies alkoi riehua vuokrayksiössään. Hän poltti huoneiston [...]

Lue lisää
Suihkuun nukahtamisella karvas loppu

Vahinkotarinat

Suihkuun nukahtamisella karvas loppu

Tämänkertainen tapaus löytyi Vakuutuslautakunnan lausunnoista. Se sattui vuokrataloyhtiössä. Eläkkeellä oleva asukas nukahti suihkussa käydessään pesuhuoneen lattiakaivon päälle, minkä seurauksena vettä tulvi pesuhuoneesta muihin huonetiloihin ja [...]

Lue lisää
Kuka korvaa palomiehen murtaman oven?

Vahinkotarinat

Kuka korvaa palomiehen murtaman oven?

Eräässä kerrostaloyhtiössä sattui verinen tappelu. Mies löi toista miestä useita kertoja keittiöveitsellä eri puolille kehoa. Tekijä oli sen jälkeen paennut paikalta ja jättänyt puukotuksen uhrin [...]

Lue lisää
Kalmavahinko mutkisti korvausprosessin

Vahinkotarinat

Kalmavahinko mutkisti korvausprosessin

Maaliskuisena aamuna isännöitsijä kiersi kerrostaloasuntoja yhdessä putkiurakoitsijan kanssa. Asukkaat olivat valittaneet voimakkaasta viemärinhajusta, joka levisi porraskäytävään. Hajun syy paljastui karmaisevalla tavalla, kun erään asunnon omistaja [...]

Lue lisää
Taloyhtiölle

Palvelut

Taloyhtiölle

Taloyhtiön hallituksen tuki vakuutus- ja vahinkoasioissa Taloyhtiön hallituksen ensisijaisena tehtävänä on huolehtia, että osakkaiden omistaman kiinteistön arvo säilyy. Tehtävän suorittaminen laadukkaasti vaatii lukuisten päätösten ja valintojen [...]

Lue lisää
Vakuutusmeklari

Palvelut

Vakuutusmeklari

Vakuutusmeklari edistää ja valvoo etujasi vakuutusasioissa. Howden Finland on yritysten ja kiinteistöjen vakuutuksiin erikoistunut yritys, jossa työskentelee yli 75 asiantuntijaa neljässä eri toimipisteessä. Howdenin kulttuuri [...]

Lue lisää